Діагностичне обладнання являє собою сканер, який виконує функції комунікації між блоком управління автомобіля і людиною.
Вона складається з: діагностичного роз'єму, мультиплексора, пристрою виведення з програмним забезпеченням.
Через роз'єм ми єднаємося з автомобілем, мультиплексор "перетравлює" інформацію і переводить її у зрозумілий для комп'ютерного ПЗ (і для нас з вами) вид.
Умовно діагностичне обладнання можна поділити на 4 категорії (ми говоримо про діагностику легкових автомобілів, вантажна діагностика буде окремою статтею, невеликий екскурс в неї в кінці статті).
Класифікація діагностичного обладнання
OBD діагностика - початковий рівень. Комп'ютерна діагностика своїми руками і так далі.
Вартість обладнання тут починається від декількох доларів і доходить до пари сотень доларів.
Діагностичні можливості такого OBD сканера вельми скромні: можна "погасити" лампочку "чек енджин" (або запалити пару інших, тут як пощастить), можна отримати коди помилок з блоку управління і розшифрувати їх за допомогою будь-яких довідників (або, якщо дозволяє прилад , подивитися прямо в ньому).
Увага! Ми дивимося лише дані OBD протоколу. Детальніше про нього можете почитати у Вікіпедії, наприклад.
На жаль, отриманої інформації було б достатньо для повної діагностики років 10-15 назад.
На сьогоднішній же день (стаття пишеться в 2013 році) OBD сканер містить в собі в кращому разі 1/10 від діагностичної інформації про автомобіль.
Діагностичні сканери для гаражів. Середній рівень.
З цього рівня починається більш-менш нормальна діагностика. Подібні діагностичні сканери для автомобілів вже вміють розуміти не тільки OBD, але і протоколи виробників. Вартість приладів в цьому сегменті - близько 1500 доларів. Функціонал на голову вище приладів початкового рівня, але є і недоліки. Основний недолік - мінімум інформації про виявлені несправності, що видається користувачеві. А друга проблема - низька якість асортименту автомобілів, що діагностуються. Наприклад, дуже часто буває, що якась модель автомобіля в програмі приладу присутня - і діагност навіть зуміє до автомобіля підключитися, але в підсумку отримає або невірну інформацію або ж такий мінімум, з яким і зробити щось нічого не можна.
Комп'ютерна автомобільна діагностика для професіоналів. Просунутий рівень.
Однозначно оптимальний вибір для більшості СТО (від гаражів до великих сервісів, включаючи авторизовані станції, які часто вибирають мультімарочний прилад на додаток до дилерського).
У 95% випадків такого приладу буде досить для повноцінної роботи діагноста. Якісний сканер повинен не тільки вміти "розшифровувати" помилки, а також мати в програмі схеми автомобільних систем, розташування датчиків і ін.
Діагностичні сканери цього класу повинні мати широку і адекватну карту покриття автомобілів.
Обов'язковою характеристикою сканерів хорошого рівня є їх швидкодія - висновок "живих" параметрів автомобільних компонентів з високою частотою.
Дилерські прилади.
Вищий клас діагностичного обладнання. Для кожної марки - свій прилад. Мало того, дилерські прилади бувають ще і для різних ринків (у Toyota, наприклад), для різних років випуску (таким грішили BMW).
Вартість приладів може коливатися в межах від 1000 Євро до 20000 Євро.
Прилади обов'язкові до використання на авторизованих сервісах. Глибшого покриття і функціоналу не має ніхто.
Альтернативою оригінальним дилерським приладів стали так звані "клони", часто видаються за оригінал.
"Клон" - це 100% зовні схожа копія оригінального приладу, зроблена в Китаї. Працює вона з тим же програмним забезпеченням, що і оригінал - і, за словами продавців "клонів", нічим не поступається останньому. З упевненістю можемо сказати, що це неправда. "Клон" схожий на оригінал лише зовні. Інтегральні мікросхеми і логічне наповнення приладу повністю відрізняється від оригіналу. Крім того, часто "клони" роблять, як то кажуть "на колінах" - тому невдалому покупцеві цілком може дістатися прилад без мікросхеми k-лінії, наприклад, яку просто забули впаяти. Ну і, зрозуміло, ніякого онлайн підключення до заводських серверів (а з ним технічну інформацію і поновлення) клон мати не буде.
Все сказане вище можна застосувати до легкової діагностики. У вантажній діагностиці рівнів приладів менше: початковий рівень відсутній, середній рівень також відсутній (а пропоновані недорогі прилади взагалі непрацездатні)
Залишаються лише прилади дилерські й прилади просунутого рівня. Такі прилади пропонують лише два виробники: TEXA і Actia.
На сьогоднішній день вантажні прилади марок Launch, BrainBee, Bosch і Autocom є практично непрацездатними (хоча виробники останніх двох докладають зусиль до розвитку).